Parent Visit Day at Kindergarten


View this post on Instagram

After 運動会 (undokai -> sports festival) and 園外保育 (engai hoiku -> spending one day for going out of the school) last month, in November we have two important things to do as kindergartener’s parents: #保育参観 (hoiku sankan -> observing kid at school) and 個人面談 (kojin mendan -> personal interview). … TODAY (11/5) was the hoiku sankan day. To make it simple, let’s called it “parent visit” instead 😆 I happened to see #musaromas’ recent works on the wall. … Kunjungan orang tua ke sekolah ini fokus utamanya agar ortu tahu bagaimana perilaku anaknya dalam berinteraksi dengan guru dan temannya, makanya di form yg dikasih (gbr no. 2) ada checklist sikap apa yg benar saat: ★ berada di kelas mendengarkan instruksi guru ★ bermain bebas dengan teman (mau pinjam mainan atau minjemin mainan) ★ mendapat kesulitan atau selesai mengerjakan sesuatu .. Misalnya, sikap duduk manis ala Jepang harusnya kedua tangan diletakkan di atas lutut (paha sih sebenarnya), punggung harus tegak, dan nggak boleh naruh siku di meja. Nah, itu ortu disuruh amatin, anaknya udah bener belum 😆 .. Untuk kelas nensho (nol kecil) hari ini jadwal main di halaman sekolah, jadi para ortu diminta ke lantai atas dulu sambil lihat anaknya. Musa main ayunan mau nunggu temannya beres, gambar di tanah sm guru, dan mobil-mobilan dmn anak-anak gede ngerubung doi minta ganti setir tapi doi lempeng tak bergeming, pantes pernah berantem di situ (spot favorit anak cowok) 😅. .. Ketika masuk kelas, terjadilah drama. Musa berpikir emaknya bakal nemenin + ngobrol sm doi, pdhl aturannya kan hanya “mengamati”, nggak boleh bantu jg saat mereka beraktivitas di kelas. Sesi opening (nyanyi, absensi, salam pagi) masih oke, AMAZED sendiri lihat Musa bisa ngikutin (dulu kan cupu bgt br awal masuk TK). Habis itulah doi nengok2 ke belakang tempat para mama berdiri. “I wanna go to Mama” – nyeletuk pake English! Wkwk. Setelah itu, anaknya mewek terus nggak mau ngerjain tugas dr sensei smp Mama pulang. Sensei-nya bilang “kenapa Musa? kan biasanya senyum terus?”. Kirain justru happy ada Mama di kelas.. duh, pengennya kan bangga krn anakku pinter aku tuh, malah melempem 😂 … Pulang sekolah kaya nggak ada apa-apa, bento-nya jg habis 🤣

A post shared by Ega Dioni Putri (@egadioniputri) on

Advertisements

Boy or Girl?


I posted this reflection while announcing “our heartbeat” gender on Instagram in two parts. Read till the end to know the answer 😉

boy-or-girl-announcement(2)

In my perspective, images of raising a son is like preparing a responsible leader, while taking care a daughter is more focusing on how to nurture an educator for the next generation after her. Even though I often hear that girl is easier to manage rather than a boy, IMHO… NEITHER OF BOTH is better. Double standard or virtue in having boy VS girl are no longer existing nowadays. I personally will let my son to cry if he needs and please my daughter to go out at night with clear boundaries. The most important thing, in which I still keep learning too, is parenting them with unlimited love no matter what. Because Allah always does the same to us 😭 Continue reading

Heartbeat Detected


One day in Ramadan this year, we experienced to see and hear the most relieving heartbeat ever when an empty sac in my belly turned into a sac with tiny creature inside. SubhanAllah wal hamdulillah! I went through uneasy time before that day. Physically, I had the nausea, back pain, stiff legs, and migraine alternately during the day. Mentally, I had less appetite to do anything and often questioned: am I suffering all these aches for ‘something’? with the baby wasn’t showing up yet, it was hard time to bear the pregnancy symptoms patiently. I spent the days to read many articles about empty sac and got prepared to receive any bad fate such as blighted ovum (涸死卵) or miscarried (流産)! Here I’d like to tell you that…

Facing all the possibilities in pregnancy may be not always easy to accept, but keep believe in The Creator who never makes anything reason-less. Be thankful to be trusted to get pregnant instead.

It was not the first super-anxious-two-weeks for me. Back to the past I had:

  • [2014] Two weeks waiting for the next check up at OBGYN while expecting the bleeding to stop in my first pregnancy –> ended up in miscarriage at 6-7 weeks T_T
  • [2015] Two weeks waiting from week 24 to week 26 for additional ultrasound to make sure whether the fetus in my womb normal or having problem since the ultrasound showed the bright color in the bowel area which could be chance for down syndrome (can you imagine how I felt?), cystic fibrosis, or nothing –> ended up healthy baby Musa 🙂

And still, we never know what’s going to happen later… so, for my self reminder and to the fellow expecting mothers out there, please be positive thinking. Our body is ourselves.

Prophet Muhammad PBUH said

يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي

Allah the Exalted says: I am as my servant expects me and I am with him as he remembers me. (Source: Sahih al-Bukhari 6970)

empty sac ultrasound

Ultrasound pictures which show the transformation of gestational sac inside my womb: [BEFORE] empty + no fetal pole + no yolk [AFTER] fetus + heartbeat.As this post was written down, the baby aged 14 weeks and had another ultrasound check at 11 weeks.

Based on resources I read and a little explanation from the doctor, invisible fetus in my case was probably caused by late ovulation (I have 40-days-cycle period) or the embryo was too small to be visible. Sometimes they do the ultrasound check too earlyright?

In Japan, we require an ultrasound in every check-up from the first prenatal visit (even though you’re just four weeks pregnant!!!) to officially claim the pregnancy until the last visit before delivery. It’s much different compared to US standard which only requires at least ONE compulsory ultrasound to check gender (around 15-20 weeks). I’m going to write the next passages in Bahasa, so please check these references if you need some guides about being pregnant in Japan:

      1. Savvy Tokyo – 10 Must-Read Articles If You Are Pregnant in Japan (this covers many aspects you need to know from first prenatal visit, administration procedures, cost, to birth
      2. Pregnant In Japan: 15 Things They Do Differently (successfully made me giggled a lot! :D)
      3. Pregnant in Japan: Resources (tells you where to ask helps and buy baby/mom essentials)
      4. Last but not least, don’t forget to check your city’s homepage first before going to the clinic or hospital. There should be a lot of important information to read by newbie.

And if possible, choose the medical institution whose English-speaking staff to support your visit. A number of hospitals in Tokyo even have provided reading materials in English.

Continue reading

An Awesome Two Years Old


The moment Musa turned one year old was the beginning I got amazed and more amazed with a magical transformation from a just-baby into a real-human-being. Call it new parent syndrome or so, but it’s been one and a half year since then even I tear in joy more often when finding his new skill. Thus, here I’m trying to recall some memories of our blessed life with Musa the last year that I won’t forget when he’s growing up and hitting the next trillion milestones.

He grows so fast!

Continue reading

800 Days


【ムサくんが生まれて2歳2ヶ月、誕生から800日目です】ということだ。

▶️ Today I was reminded by the #childrearing email service of our vicinity that #musaromas turned 800 days this Sunday (7/16). Wow! Apparently I have to make a post to share some thoughts on my mind recently.. (jump to ➡️) ⏭ Pertama, perkara membandingkan. Tidak seperti masa bayi yang perkembangannya cenderung terprediksi timing-nya dan beda tipis antara satu bayi dengan lainnya, di usia-usia segini makin kerasa kalo tiap anak beda-beda kemajuannya di tiap aspek. Ada yang duluan ngomongnya, ada yang duluan “matengnya” (ex: bisa dibilangin), dll. Sangat rawan bagi ortu untuk banding-bandingin anaknya sendiri dengan anak orang lain.. dan saya akuin salah satu tema curhatan saya ke suami ya tentang perbandingan itu (“si anu udah bisa gini, kok M belum ya?”, “anaknya si itu pintar gituan lho, kapan ya M bisa?”, dan sebangsanya, begitu pun sebaliknya kalo M ‘dialem’ alias dapat pujian dari orang lain, dibanggain sambil ambil contoh anak lain sebayanya). Heuheuheu.. •

⏭ Merasa bersalah pasti iya abis itu, padahal mungkin aja emang wajar.. karena ternyata saya dapat info begini dari @babycenter minggu ini: ➡️ No Comparison
It’s tempting to compare your preschooler with his playmates, but it’s not constructive. At this age, kids start developing in wildly different ways. Some focus fiercely on language or motor skills for a time while other skills stagnate. And new skills are acquired at a whole range of “normal” rates. Trust your gut: Does your child seem okay to you? Whenever you have any doubt, don’t hesitate to mention it to his doctor. ⏭ dan kalo ngecek apa yang harusnya bisa dilakukan seorang anak #2yearsold, rasanya nggak ada yang perlu saya khawatirkan. •

Kedua, di sisi lain, saya pun merasa kebahagiaan, ketenangan, kebanggaan, kegemesan kalo M bisa skill baru. Usia balita itu ketrampilan baru tampak kecil-kecil tapi muncul satu demi satunya cepat.. jadi saking banyaknya nggak spesial lagi kaya ketika masih bayi. Ini menguji kami sebagai orang tua untuk kasih perhatian sedekat mungkin ke anak selagi bisa agar kita tidak terlewat jadi cheerleader saat pencapaian.

Ketika momen itu datang, hilang semua rasa khawatir atau envy sama anak orang lain yang udah bisa ini itu, padahal kita cuma tahu dari luarnya aja, bisa jadi ortu anak yang kita iriin itu juga punya kekhawatiran dalam bentuk beda.. rumput tetangga selalu lebih hijau kan?

➡️ Instead of comparing our kid to the others’ kid, cheer every awesome moment our kid made! Accidentally last week I wrote a rant with the last quite was matched to this situation last week about my son…… ❤️ Making lots of phrases!!! (more <something>, buy , play , let’s go, etc.) Alhamdulillah, way to go to make more sentences (so far he only says “Bye-bye, something” and “I want more”). Realizing that he’s not an advanced talker since he was 1.5 years sometimes worries me, but at the other sides, I’ve also made sure based on developmental guides that he’s actually not in speech delay. I just need to believe and keep patient.. and I feel that the most important thing is the way he communicates with others still progressed well. I also learned that the idiom “don’t compare yourself to others yet compare yourself to the person you were yesterday” should be applied in watching our kid. ❤️

Kebetulan yang lain, masih nyambung poin kedua, di email yang saya singgung di awal itu pun dijelaskan bahwa umur dua tahunan ini juga saat yang tepat untuk memberi tanggung jawab kecil ke anak agar percaya diri si anak meningkat. Misalnya, kalo doi berantakin cucian yang abis diangkat dari jemuran, dialihkan aja dengan minta doi untuk bantu melipat baju. Terus jangan lupa memuji kalo doi bisa mengeksekusi instruksi tertentu. ❤️ Fokus ke sikap semacam itu jauh lebih penting daripada cuma banding-bandingin 😜❤️ #selfreminder banget ini

Posted from Ega’s Instagram