Baby Musa Two Years Later


G made me collage of this baby then and now, based on face similarity and color tones I guess.. how lovely ❤️ #musaromas • • Bayi di sebelah kiri itu nggak kerasa gede di jalan. Konsepsi terjadi saat pindahan ke US, dia lahir di sana, ngalamin sekali pindahan saat di perut dan sekali lagi pindah kota saat newborn. Ultah pertama di kota baru tanpa satu pun teman Indonesia di sana. Syukurlah masih bisa makan kue bareng anak-anak diaspora dari berbagai penjuru Michigan. Baru sedikit tempat jauh dijejakinya setelah 'toddler' aka anak kecil yang baru mulai jalan, dia pindah lagi ke JP sampai ultah keduanya. Satu template dengan ultah sebelumnya, kali ini numpang bersyukur dan minta didoain oleh keluarga-keluarga seiman kami di negeri baru. Dengan rezeki dukungan infrastruktur terbaik di sana dia cepat beradaptasi menjadi seorang komuter ibukota bersama mamanya. Akankah ultah ketiganya di tempat baru lagi? Siapakah yang akan berada disekelilingnya nanti? Di mana pun ia menyongsong petualangan yang lebih seru, semoga masih mereka yang menguatkan dalam imtaq dan amal shalih-lah yang akan menemani. Aamiin. • • Bukan kode, cuma mellow habis baca cerpennya @monikaoktora yang "Pulang". I can totally relate to the story 😢

A post shared by Ega Dioni Putri (@egadioniputri) on

Advertisements

Free Kids-Fun Indoor Tokyo: Fire Museum


A member in Tokyo Playdates group I follow on FB shared that his kids had fun at “Fire Museum” in the post I commented when I really needed idea to take Musa out with zero yen. In the next day after I read his comment, I repeated my trip to Shinjuku, exactly with the same route like our visit to Shinjuku Gyoen, except I had to go two more stations farther.

Generally, Musa enjoys outdoor places more than indoor destinations, moreover museum, but recently he used to be afraid to the darkness and big displays of museum. LOL. With this Yotsuya Fire Museum he was so. We entered from the basement, which has real-size of fire trucks from now and old ages, and the most scary thing for him, which actually super cute: toy fire-truck with a character robot that can respond you if you step in the designated point by moving its head.

Continue reading

An Awesome Two Years Old


The moment Musa turned one year old was the beginning I got amazed and more amazed with a magical transformation from a just-baby into a real-human-being. Call it new parent syndrome or so, but it’s been one and a half year since then even I tear in joy more often when finding his new skill. Thus, here I’m trying to recall some memories of our blessed life with Musa the last year that I won’t forget when he’s growing up and hitting the next trillion milestones.

He grows so fast!

Continue reading

800 Days


【ムサくんが生まれて2歳2ヶ月、誕生から800日目です】ということだ。

▶️ Today I was reminded by the #childrearing email service of our vicinity that #musaromas turned 800 days this Sunday (7/16). Wow! Apparently I have to make a post to share some thoughts on my mind recently.. (jump to ➡️) ⏭ Pertama, perkara membandingkan. Tidak seperti masa bayi yang perkembangannya cenderung terprediksi timing-nya dan beda tipis antara satu bayi dengan lainnya, di usia-usia segini makin kerasa kalo tiap anak beda-beda kemajuannya di tiap aspek. Ada yang duluan ngomongnya, ada yang duluan “matengnya” (ex: bisa dibilangin), dll. Sangat rawan bagi ortu untuk banding-bandingin anaknya sendiri dengan anak orang lain.. dan saya akuin salah satu tema curhatan saya ke suami ya tentang perbandingan itu (“si anu udah bisa gini, kok M belum ya?”, “anaknya si itu pintar gituan lho, kapan ya M bisa?”, dan sebangsanya, begitu pun sebaliknya kalo M ‘dialem’ alias dapat pujian dari orang lain, dibanggain sambil ambil contoh anak lain sebayanya). Heuheuheu.. •

⏭ Merasa bersalah pasti iya abis itu, padahal mungkin aja emang wajar.. karena ternyata saya dapat info begini dari @babycenter minggu ini: ➡️ No Comparison
It’s tempting to compare your preschooler with his playmates, but it’s not constructive. At this age, kids start developing in wildly different ways. Some focus fiercely on language or motor skills for a time while other skills stagnate. And new skills are acquired at a whole range of “normal” rates. Trust your gut: Does your child seem okay to you? Whenever you have any doubt, don’t hesitate to mention it to his doctor. ⏭ dan kalo ngecek apa yang harusnya bisa dilakukan seorang anak #2yearsold, rasanya nggak ada yang perlu saya khawatirkan. •

Kedua, di sisi lain, saya pun merasa kebahagiaan, ketenangan, kebanggaan, kegemesan kalo M bisa skill baru. Usia balita itu ketrampilan baru tampak kecil-kecil tapi muncul satu demi satunya cepat.. jadi saking banyaknya nggak spesial lagi kaya ketika masih bayi. Ini menguji kami sebagai orang tua untuk kasih perhatian sedekat mungkin ke anak selagi bisa agar kita tidak terlewat jadi cheerleader saat pencapaian.

Ketika momen itu datang, hilang semua rasa khawatir atau envy sama anak orang lain yang udah bisa ini itu, padahal kita cuma tahu dari luarnya aja, bisa jadi ortu anak yang kita iriin itu juga punya kekhawatiran dalam bentuk beda.. rumput tetangga selalu lebih hijau kan?

➡️ Instead of comparing our kid to the others’ kid, cheer every awesome moment our kid made! Accidentally last week I wrote a rant with the last quite was matched to this situation last week about my son…… ❤️ Making lots of phrases!!! (more <something>, buy , play , let’s go, etc.) Alhamdulillah, way to go to make more sentences (so far he only says “Bye-bye, something” and “I want more”). Realizing that he’s not an advanced talker since he was 1.5 years sometimes worries me, but at the other sides, I’ve also made sure based on developmental guides that he’s actually not in speech delay. I just need to believe and keep patient.. and I feel that the most important thing is the way he communicates with others still progressed well. I also learned that the idiom “don’t compare yourself to others yet compare yourself to the person you were yesterday” should be applied in watching our kid. ❤️

Kebetulan yang lain, masih nyambung poin kedua, di email yang saya singgung di awal itu pun dijelaskan bahwa umur dua tahunan ini juga saat yang tepat untuk memberi tanggung jawab kecil ke anak agar percaya diri si anak meningkat. Misalnya, kalo doi berantakin cucian yang abis diangkat dari jemuran, dialihkan aja dengan minta doi untuk bantu melipat baju. Terus jangan lupa memuji kalo doi bisa mengeksekusi instruksi tertentu. ❤️ Fokus ke sikap semacam itu jauh lebih penting daripada cuma banding-bandingin 😜❤️ #selfreminder banget ini

Posted from Ega’s Instagram

How 1 Year Old Meal Time Looks Like


#ea5512
Musa’s mealtime look 1 year ++

Keukeuh pake sendok / garpu, mau balik piring, ngunyah kebanyakan (“molo-molo” orang Jawa bilang), buang-buang makanan adalah sebagian potret kekinian Musa saat makan.

It’s almost a month since my last photo for this album. If you see Musa’s meals pics before, you may think he’s an easy baby in eating. Now, Musa has been a toddler, entering period when he’s naturally to be a picky eater. Table foods with salt and sugar (yey, finally!) can’t make he eats more than his baby foods. He still prefers to eat plain fruits or veggies instead of yummy-crunchy-fascinating fried chicken a la KFC.

We have more challenges for sure, but we don’t want to bring down his self-regulate sense that has been built so far. We simply give up the foods to give to him when he doesn’t want to eat.

Posted from Ega Dioni Putri’s Facebook